سفر در زمان و مکان
 
 


بعد از مرگ محمدشاه قاجار در محله باغ فردوس، مهدعلیا بلافاصله میرزا آغاسی را طی نامه ای از صدارت عزل کرد تا آنجا که آغاسی از ترسش به حرم حضرت عبدالعظیم پناه برد و از فردای روز درگذشت شاه، وی عملا زمام امور مملکت را به دست گرفت و به مدت 44 روز تا رسیدن پسرش ناصرالدین شاه به تهران، فرمانروای پایتخت بود و سفرا، نمایندگان خارجی مقیم تهران برای حل مشکلات با وی مذاکره و مکاتبه می کردند.

وی با همکاری کشورهای روسیه و انگلیس و ترفندهای خاصش، توانست دست عباس میرزا نایب السلطنه و خدیجه خانم زن دیگر محمدشاه را از سلطنت کوتاه کند و آنها با کمک میرزا معتمدالدوله به سفارت انگلستان پناه بردند و در آنجا تحصن کردند. مشهور است که در این زمان وی در در های پشت پرده زنبوری می نشست و به گزارش های ماموران گوش فرا می داد و به رتق و فتق امور می پرداخت و علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه را به پیشکاری خود انتخاب کرد.

مهدعلیا در این دوران دو چادر بر سر می کرد، یک چادر مشکی به نشانه سوگواری در مرگ شوهر و چادر دیگری به رنگ الوان به شادمانی از پادشاهی فرزند. با رسیدن شاه و امیرنظام (امیرکبیر) به پایتخت، مهدعلیا تصمیم داشت که میرزا آقاخان نوری را صدراعظم کند که ناصرالدین شاه، میرزا تقی خان را صدراعظم کرد و تیر مادر شاه به سنگ خورد و برای مدتی، حکومت تهران از دستش خارج شد.

امیرکبیر که با دسیسه های مهدعلیا آشنایی داشت و می دانست وی در پشت پرده های حرمسرا مشغول کشیدن نقشه و توطئه است، دایره عمل وی را در دربار محدود کرد.

اگر شاه قاجار بر تخت سلطنت به امیران و وزیران دستورهای مملکتی می داد، مهدعلیا نیز در قصر خویش بسیاری از کارها را به دست گرفته بود و شوراهای غیررسمی که نقش مخرب در اداره امور کشور را داشت، به راه انداخته بود.

( ادامه دارد )


فرآوری : طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:, :: 13:50 :: توسط : HS : 6r

آش شله قلمکار در فارسی نمادی از هرج و مرج و بلبشو است.البته یک دلیلش اینست که آش شله قلمکار غذای شلوغ پلوغی است که پر از مواد و ادویه های مختلف است ولی دلیل اصلی که از عبارت این آش برای توصیف درهم ریختگی و آشفتگی استفاده می کنندبرمی گردد به یکی از ماجراهای مربوط به دوره قاجار.ناصرالدین شاه نذر داشت سالی یکروز،آنهم در بهار به شهرستانک در غرب تهران و بعد ها به سرخه حصار در شرق برود.به فرمان او 12 دیگ آش بار می گذاشتند که پر از مواد مختلف بود و برای تهیه گوشتش 14 گوسفند را سر می بریدند.(برای مطالعه روی ادامه مطلب کلیک کنید)



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:, :: 22:28 :: توسط : SB : 3r

 

( منبع عکس: ویکیپدیا )

آیا می دانستید؟

" یونسکو ( سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد ) سال 1990 میلادی ( 69 - 1368 خورشیدی ) را سال بزرگداشت هزارسالگی شاهنامه در جهان اعلام کرد. "


 منبع: بخش سرآغاز کتاب گزارش هفت خوان رستم؛ نگارش جلیل دوستخواه؛ انتشارات ققنوس

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:, :: 19:45 :: توسط : HS : 6r

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 226
بازدید ماه : 360
بازدید کل : 11540
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1